Welcome to my blog, hope you enjoy reading
RSS

Monday, November 9, 2009

Tugasan Kelas: Aktiviti 2: Perbincangan Jurnal Kumpulan

Jurnal 1

Penyataan Masalah :
Kesukaran pelajar memahami pengajaran guru & teknik pembacaan yang lemah di kalangan pelajar.

Kaedah Penyelesaian :

  • Penulis menggunakan teknik penceritaan untuk meningkatkan kefahaman dan ingatan para pelajar.
  • Kaedah tersebut melibatkan teknik2;
    1. gambaran pada penceritaan
    2. daripada gambaran, pelajar perlu terjemahkan kepada penulisan
    3. menggunakan kaedah 4w (what,when,who,where) 1H (how)
    4. pembinaan carta/peta mindb

Dapatan Kajian :

  • Berlaku perubahan iaitu peningkatan terhadap tahap pemahaman, ingatan dan penceritaan para pelajar.
  • Indikator : melalui pra & post test.
  • Markah ujian dikira berdasarkan bil perkataan, bilangan ingatan, elemen tatabahasa & kadar skor holistik.

Ulasan :

Kami dapati kajian tindakan ini adalah bertepatan dengan objektif asalnya iaitu untuk meningkatkan tahap ingatan & pemahaman para pelajar. ia terbukti melalui ujian yang dijalankan. selain itu, ukuran kualitatif yang digunakan dalam kajian ini adalah melalui pengamatan pengkaji yang mana pelajar mula menunjukkan keyakinan diri untuk menceritakan kembali apa yang mereka baca atau apa yang diajar oleh guru.

Jurnal 2

Pernyataan Masalah :
Kaedah pengajaran tradisional telah melahirkan pelajar yang pasif, kurang berinteraksi, pencapaian rendah & tahap penglibatan yang minimum di dalam kelas.

Kaedah Penyelesaian :

  • Pengkaji mencadangkan kaedah P&P berasaskan 2 hala yang lebih kepada student canted menggantikan kaedah pengajaran tradisional (1 hala) yang berfokus kepada "teacher centered".
  • Kaedah tersebut melibatkan aktiviti dalam kelas seperti aktiviti permainan dan perbincngan antara pelajar dan kemudian dipanjangkan kepada antara pelajar-guru.

Dapatan Kajian :

  • Melalui pengamatan guru, pelajar mula memperlihatkan keyakinan untuk berinteraksi antara rakan, guru dan masyarakat sekeliling. keberanian untuk bercakap/berhujah di tempat terbuka atau majlis ilmu. pencapaian dalam ujian juga adalah meningkat.

Ulasan :

hasil perbincangan, kami bersetuju mengatakan bahawa kaedah/kajian tindakan yang dijalankan penulis adalah berkesan. kaedah P&P 2 hala dapat meningkatkan keyakinan para pelajar. melalui perbincangan menggunakan kaedah jigsaw & think pair share, pelajar dilihat lebih banyak menjana idea dan memberi pendapat di dalam kelas. ini membuktikan peningkatan dalam tahap pemahaman mereka.

Jurnal 3

Penyataan Masalah :
Pelajar khas didapati kurang berminat pada pelajaran dan tidak aktif semasa P&P bersama guru di dalam kelas. mereka lebih banyak buat kerja sendiri dan mengganggu kelas ketika guru mengajar.

Kaedah penyelesaian :
pengkaji mencadangkan penggunaan portfolio kepada pelajar berkeperluan khas ini.
para pelajar disuruh mereka bentuk portfolio/buku skrap sendiri. di dalam buku itu, pelajar boleh meluahkan/mempamerkan apa yang mereka rasa selepas pengajaran guru. mereka juga digalakkan untuk menghias portfolio tersebut mengikut kretiviti mereka sendiri.

Dapatan kajian :
Pengkaji mendapati berlaku perubahan tingkah laku terhadap pelajar ini. mereka menjadi lebih displin dan menunjukkan minat terhadap P&P mereka setiap hari.

Ulasan :

Ternyata melalui penggunaan kaedah portfolio, minat pelajar berkeperluan khas ini terhadap pelajaran telah meningkat. kami mendapati penulis menggunakan strategi yang berbeza kepada pelajar khas ini. kaedah portfolio telah meningkatkan displin pelajar sekaligus kaeadh ini telah menonjolkan kebolehan dan ciri kretif pelajar-pelajar terbabit.


Ulasan bersamaNazratul Hanim, Siti Amirah & Sahirah

0 comments:

Post a Comment